אתגרי התחבורה
מאז ומתמיד בני האדם היו טרודים בשאלה – כיצד נגיע ממקום למקום?
הם לא הסתפקו בהמצאת הגלגל, בכרכרות רתומות סוסים, ברכבות קיטור או ברכבים ממונעים והרצון להגיע ממקום למקום ומהר, לעיתים למרחקים כמעט בלתי נתפסים, עולה ככל שהזמן של בני האדם הפך להיות יקר יותר באורח החיים המערבי.

כיום, רכב אישי/משפחתי הוא האופציה הנוחה והמהירה עבור חלקנו (בטח היום, כשלא צריך לשים שם מסיכות). אך במציאות בה האוכלוסייה גדלה בקצב מהיר, מדינת ישראל ושאר מדינות העולם לא יוכלו להרשות לעצמן מקום לכל כך הרבה רכבים. האופציה השנייה שלנו היא תחבורה ציבורית, זהו אחד הענפים שיושפע באופן דרמטי מצמיחת הערים בעתיד. הטכנולוגיה צפויה לשנות אותו באופן יסודי ואנחנו עתידיים לנוע בצורה חדשה שלא הכרנו קודם. אז אילו אתגרים, חידושים ופתרונות טכנולוגים צפויים לנו בעולם התחבורה העתידי?

רכבים אוטונומיים – חכמים ללא נהג

רכבים אוטונומיים הם מכוניות המנווטות ומתגברות על מכשולים ללא התערבות פעילה של נהג אנושי ובלא צורך בתכנון מיוחד של הכביש וסביבתו. כבר שנים אנחנו חולמים ופועלים לקראת זאת, אבל האם אנחנו באמת מוכנים לכך? הרכבים האוטונומיים מעלים שאלות מגוונות ומעניינות בשלב ההטעמה – איך ניתן לשלב אותם בכביש עם רכבים רגילים? מי האחראי במקרה של תאונה או תקלה?

כיום, כלי רכב החדשני ביותר מפותח ע"י חברת טסלה האמריקאית, המייצרת רכבים חשמליים ופתרונות לאנרגיה בת-קיימא. החברה מוכרת בעיקר בזכות הפריצה שלה במכירות רכבים חשמליים, כמו הטסלה מודל 3, בעיקר בארצות הברית, אירופה וסין, ובהקמת רשת עמדות הטעינה הסופר-מהירות הקרויות סופרצ׳רג׳רס (Superchargers) ברחבי העולם, החברה מקדמת "מערכות עזר לנהג", מתוך כוונה להגיע ליכולת נסיעה אוטונומית לגמרי. לטענת אילון מאסק, יכולות אלו יביאו לכך שהרכב יהיה בטוח בהרבה מרכבים אחרים, שאין להם מערכות כאלה ובעתיד, כאשר הרכב יוכל להיות אוטונומי לגמרי – בעלי הרכב יוכלו למכור אותו כ'רובו-טקסי', מה שיגרום לרכב לצבור ערך לאורך חייו, הפוך מהמודל המקובל שבו שווי הרכב יורד בהתמדה, מרגע הרכישה.

אך למרות כל ההבטחות לרכב בטוח, טסלה צברה לה ברזומה כבר כמה תאונות מסוכנות, באחת מהן נהרגו שני בני אדם שלפי הערכות נסעו במכונית כאשר במושב הנהג לא ישב איש.

אנרגיה לכלי רכב

משבר האנרגיה העולמי מתבטא במחסור הולך וגדל במאגרי הנפט הגורמים לעלייה חדה במחירי הנפט והדלק והופכים את הנסיעה ברכב לעניין יקר. מעבר לכך מדובר בזיהום סביבתי לא מבוטל, המחמיר את אפקט החממה גורם נזקים בריאותיים וסביבתיים רבים. מחקרים הראו כי 50% מהגורמים ליצירת הערפיח הם כלי הרכב הנעים בכבישים.

נתונים חמורים אלו הובילו לחיפוש אחר מקורות אנרגיה חלופיים לכלי הרכב. במונח אנרגיה חלופית (Alternative energy) אין הכוונה רק למקורות אנרגיה שאינם מזהמים את הסביבה, אלא גם למקורות אנרגיה שאינם מתכלים כמו אור וחום השמש. עיקר החשש של הממשלות השונות הוא ממחסור במקורות האנרגיה הקונבנציונליים כמו נפט, פחם וגז טבעי, וכן ההבנה כי מקורות אנרגיה אלו נמצאים בשליטה של מספר מדינות קטן. משרד האנרגיה האמריקני מעריך כי אם צריכת הדלק לא תרד באופן משמעותי יאזל מלאי הדלק העולמי בתוך 45 שנה!

כבר היום מייצרים מכוניות חשמליות שניתן להטעין באמצעות שקע מיוחד שמתחבר לחשמל  ומטעין את הרכבים באנרגיה במקום שריפת חומר דלק. לרכבים החשמליים פוטנציאל להורדה ניכרת בכמות פליטת המזהמים העירונית מכיוון שאינו פולט גזים רעילים. הרכבים החשמלים יביאו להפחתת זיהום האוויר שמגיע מכלי הרכב צורה משמעותית. לדוגמה, אם בארצות הברית יהיה מעבר של כלל האוכלוסייה לשימוש בכלי רכב חשמליים זה יוביל להפחתה של כ-30% מפליטות הפחמן הדו-חמצני מכלי הרכב.

נקודה נוספת היא שרכבים חשמליים הולכים להחליף את כל הרכבים הקיימים וזה מאתגר את התשתיות. הטענה של רכב חשמלי אורכת בין חצי שעה בטעינה מהירה ל-8 שעות לטעינה איטית. תפיסה אחרת לחלוטין ממה שהורגלנו לחשוב על תדלוק רכב תוך 2  דקות. איך יראו עמדות הטעינה של העתיד? האם חניונים ישנו את פניהם? האם נוכל להטעין את הרכב החשמלי גם ללא חיבור חוטי אלא אלחוטי כפי שהיום אנחנו מטעינים טלפונים ניידים?

נתיבי תחבורה

לא רק כלי רכב חדשים ושינוי בתחבורה הציבורית צופן לנו העתיד, אלא גם שינוי התנהגות במרחבי הנסיעה שלנו. כיום יש נתיבי תחבורה ציבורית שמקלים על אורך הנסיעה לאנשים שמשתמשים בתחבורה ציבורית, ואפילו נפתחו נתיבי תחבורה לנסיעות שיתופיות עם יותר מ2 נוסעים- כלומר- נוסעים עם רכב מלא ומקבלים הטבה לנסיעה מהירה יותר, גם אופניים, קורקינטים ועוד דו גלגלי זכו לנתיב משלהם וחוקים משלהם.

הוא שקט, נקי וקל לתחזוקה, אז מי מפחד מרכב חשמלי? (כאן חדשות, 2020)

הצרות של טסלה - "תקלה במערכת הטייס האוטומטי" (חדשות 13, 2021)

Gyroscopic transport התחבורה השיתופית של העתיד (2017, באנגלית)

אגד תחבורה חכמה | עתידולוגיה | תעשיידע

מהפכת התחבורה החכמה

. מהפכת התחבורה החכמה של אגד מהזמנת נסיעות באפליקציה ועד רכבים אוטונומיים וירוקיםכלכליסט, 2021 התחבורה החכמה של אגד (כתבה)

Read More »
ערים חכמות | עתידולוגיה | תעשיידע

הערים החכמות של ישראל

. העתיד כבר כאן: הכירו את הערים החכמות של ישראל מערכת התרעה לנהגים, כיתות חכמות שמלמדות תוך כדי עשייה ועוד המון חידושים שהופכים את הרשויות

Read More »

טסלה תבנה רובוט דמוי אדם

. טסלה תבנה רובוט דמוי אדם מנכ"ל ומייסד החברה: "אנחנו טובים גם בחיישנים ובסוללות, ובטח יהיה לנו אב-טיפוס בשנה הבאה". לדבריו, הרובוט, שזכה לכינוי "אופטימוס",

Read More »

כל הזכויות שמורות לתעשיידע (ע"ר) 2020